Jízda ve skupině
6. 3. 2013
Jízda ve skupině.
Největším nepřítelem cyklistů je protivítr. Je lepší začínat vyjížďku proti a vracet se po větru. Technika jízdy by měla být přizpůsobena všem členům skupiny, jejich dovednostem a schopnostem, při zachování bezpečnosti. Ve skupině jezdců je nutná signalizace a dodržování bezpečných rozestupů. Jízda ve skupině je ukazatelem cyklistické profesionality. Jízda ve skupině má mnoho benefitů. Vzhledem k povětrnostním podmínkám a protisměrnému proudění vzduchu může cyklista uspořit až 30 % energie.
Povinností vedoucího jezdce je udržení rovnoměrného tempa a jeho přizpůsobení slabšímu jedinci, který jede za ním. Ten v případě, že mu první jezdec ujíždí zvukovým signálem, většinou domluveným, dá najevo svou situaci. Tato reakce musí přijít okamžitě, aby poslední jezdec neztratil kontakt se skupinou.
Střídání vedoucích jezdců ve skupině umožňuje udržení stálého nebo alespoň rovnoměrného tempa a motivuje slabší jezdce k výkonu. Ke střídání by mělo dojít na přehledném úseku po domluveném signálu a kontrolované situaci na komunikaci nebo terénu.
Vedoucí jezdec nejprve vyvine vyšší rychlost, aby se částečně odpoutal od zbytku skupiny. Většinou jde o levého z přední dvojice, jež se otočí a při tom pravou ruku opře o rameno kolegy, kterého s tímto záměrem předem seznámí. Po kontrole situace se jezdec ještě jednou ujistí opětovným ohlédnutím a po vyslaném signálu udělá úhybný manévr. Po vnější straně se nechá předjet všemi jezdci, kteří hodlají také střídat a zařadí se na konec. Jezdec, který se ocitne na čele pelotonu, má tendenci zrychlit; tomuto jevu lze zabránit tréninkovou praxí nebo užíváním tachometru pro kontrolu rychlosti.
Střídání jezdců ve skupině
Signály si předává celá skupina až k poslednímu jezdci. Jezdec předávající signál ho musí vysílat v optimálním předstihu, především zastavení nebo odbočení na křižovatce. Jezdci se však nesmějí spoléhat pouze na signalizaci, v případě pádu, chyby nebo kolize okamžitě reagovat na situaci a předejít tak hromadnému pádu. Největšího rozsahu je signál pro odbočení skupiny, který ukazuje vedoucí jezdec přes hlavu tak, aby jej viděl i poslední ze skupiny a okamžitě upozornil automobily blížící se ke skupině.
Signalizace odbočení skupiny „vlevo“
Podobně reagují o statní členové skupiny mírným upažením. Situaci při odbočování na křižovatce řeší každý jedinec sám za sebe. Dbáme na to, aby členové skupiny nespoléhali na jezdce před sebou.
Zastavení nebo zpomalení je také velmi důležitým a nebezpečným manévrem. Vedoucí jezdci musejí myslet na pomalou reakci a těsnou blízkost jezdců za sebou. Stejně tak jezdci ve druhé a třetí vlně při prudkém zpomalení nejlépe zareagují, pokud vyjedou ze stopy na stranu namísto prudkého brzděni. Zpomalení skupiny se většinou značí paží podél těla, ruka směřuje všemi prsty dolů. Typickým důvodem rychlého zpomalení je defekt jednoho z členů. Většinou jezdec v jeho okolí nebo postižený sám zvukovým signálem a zvednutou rukou dá pokyn ostatním jezdcům k předjetí a vyhne se opatrně z trati.
Zvedání jezdce ze sedla
Nerovnost, zpomalení značené rozevřenou dlaní dolů
V případě předjíždění platí totéž, co na sjezdovce. Předjíždějící je odpovědný za kolizi. Proto většinou při manévru rychlejší jezdec upozorní, z jaké strany bude předjíždět. Pozor, ne všichni jsou stejně vnímaví a někteří jedinci pokyn „z leva“ mohou brát jako pokyn pro odklon vlevo a může dojít ke kolizi. Projíždění okolo překážek znamená vychýlení z trasy celé skupiny. Vedoucí jezdec signálem zapažení (zpravidla pravou rukou vlevo) dá pokyn skupině, aby překážku objela zaujetím pozice za ním. Velká překážka se značí opětovným manévrem. Pozor na nepozorné řidiče, kteří otevírají dveře zaparkovaného automobilu!
Velká překážka
V tréninkové jízdě je pořadí jezdců: první a druhá dvojice je tvořena nejsilnějšími jedinci, kteří se střídají na čelní pozici nejčastěji, další členové jsou řazeni dle výkonností a zkušeností, nejslabší je na konci. V zadních pozicích mají jezdci větší operační prostor a nemusejí se striktně držet hlavní stopy.
Přeji mnoho kilometrů bez nehody
Milan
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář